Az egyenes varrás titka

Az egyenes varrás titka sokkal egyszerűbb, mint gondolnád, íme két használható tipp!

Kezdő varrás tudással még sokszor tapasztalhatod, hogy elferdül a varrás vonala, amikor két kelmét összevarrsz, és girbe-gurba lesz a varratod az egyenes varrás helyett.

Az egyenes varrás sokszor misztikusnak tűnő fogalom. Ha még a varrógéppel vannak gondjaid, akkor ajánljuk az ingyenes varró tanfolyamot, ahol részletesen tanulhatsz a gép beállításairól, vagy a Varrás Kezdőknek otthoni, profin felépített varrótanfolyamot.

Lássuk az első tippet:

A varrógép talpának lemezét a legtöbb gépen hosszú, bevágott vonalakkal látták el, és mindegyik mellé számok vannak írva. Ezek jelzik a tű leszúrás és a lemezen látható vonal közti távolságot mm-ben(vagy ha nincsenek mellettük számok, akkor is könnyen lemérhetőek). Ha az anyag széleit pl. a 21-es vonalhoz illeszted és így varrod végig a kelmét egyenes öltéssel, akkor 20 – 21 mm-es vagyis 2 cm-es varrásszélességet fogsz kapni. A lemezt a legtöbb gépen hosszú, bevágott vonalakkal látták el:

egyenes varrás

A tűleszúrás és az anyagszél közti távolság kb 12-13 mm:

Lássuk a második tippet:

A másik tipp lényege abban rejlik, hogy a szabás-varrás folyamatában hogyan fogod a kelmét, miközben a géped varr. A kelmét nem a két oldalánál kell fogni, és nem szükséges görcsösen belekapaszkodni az anyagba! A gép továbbító fogazata (ami a tűlemez alatt mozog) magától továbbítja az anyagodat a varrógép talp alatt elölről hátrafelé, neked erre nincs gondod. Az elölről hátrafelé történő irányt tehát megoldja a varrógép. Ami viszont rajtad múlik, az a kanyarok, ívek stb. képzése. Ha egyenes vonalú varrást szeretnél tehát produkálni, akkor egyszerűen „csak” egyenesben kell tartanod a kelmét. Ezt úgy teheted a legkönnyebben, ha – mint feljebb említettem – a kelmét nem a két szélén fogod és tartod, hanem a varrógép talp előtt gyakorolsz ujjaiddal enyhe nyomást a kelmére, akár mindkét kezed ujjbegyével. Azért csak enyhe nyomás kell, hogy könnyen tudd elcsúsztatni a kelmét a varrógépen. Ha szabadkaros a géped, akkor is csak laza csuklóval tartsd az anyagot.

Másik kezeddel hátul vagy oldalt igazgathatod a kelmét, de szintén finoman, nem rángatva, laza csuklóval és nem húzva!! Hátul nem szabad húzni a kelmét, hiszen a továbbítófogazat végzi ezt a munkát. Így a másik kezeddel a kelme irányítását tudod segíteni, ha pl. nem egyenes, hanem íves varratokról van szó.

varrotanfolyam varrás kezdőknek online

2 hozzászólás

  1. Dr Csiba Ernőné Gabi

    Nagyon élvezem a varrotanfolyamot.Érthető közvetlen.
    Szerintem helyes kedves nő aki kitalálta és segit megszeliditeni a gépet.Hálásan köszönöm!!! Visszajött az önbizalmam.
    Egy nyugdijas aki nem ér rá! Csibáné

  2. Kedves Varró társak.! Én egy lábbal hajtható régi Zinger gépet örököltem a szüleimtől. Rendbe hozattam, s hogy eljöttem nyugdíjba, szeretném használni is. Nagyon örülök, hogy vannak még olyan emberek akik tudásukat hajlandóak átadni , hogy értelmes dologgal tőlthessük az időnket ebben az alapvető értékeket vesztő világban. Sajnos varrótanfolyamra nem tudok elmenni ( a gépet nem tudom magammal vinni ) így a küldött anyagok alapján próbálok a varrás rejtelmeibe elmélyűlni. Szívesen varrnék, szabnék közösen valakivel, aki kicsit gyakorlotabb. Én újpesten lakom, 62 éves vagyok.

    Köszönet Kata az eddigiekért és a jövőbeni anyagokért.

    üdvözlök mindenkit, kitartás

    Judit